نحوه طراحي سوال

بسم الله الرحمن الرحیم

منابع مورد استفاده

کتاب چهارم گام اساسی در ارزشیابی تحصیلی

کتاب راهکارهای اساسی آزمون سازی

نظر به اهمیت طرح سئوالات استاندارد شایسته است همکاران محترم طبق ضوابط و آیین­ نامه نسبت به طرح سئوالات اقدام نمایند./.

« راهنمایی لازم به هنگام نوشتن سئوالهای یک آزمون »

1- سطح مناسبی از دشواری را برای دانش­آموزان در نظر بگیرید.

2- بیان ساده مختصر و مفید و روشن داشته باشید.

3- اطلاعات بی ربط و دانش­ جزیی را مورد پرسش قرار ندهید.

4- از طرح سئوالهای کلیشه­ای و یکنواخت دوری کنید.

5- از به کار بردن لغات و اصطلاحاتی که باعث شود دانش­آموز جواب سئوال را حدس بزند پرهیز کنید.

6- از طرح سئوالهای فرهنگی و قومی بپرهیزید.

7- صورت سئوالها از نظر آیین نگارش و علائم نگارشی واضح و مشخص باشد. زیرا عدم رعایت قواعد دستوری در نوشتن سئوال موجب ابهام، بد فهمی و دشواری آن می­شود. حتی ممکن است شاگردانی را که پاسخ درست سئوال را می­دانند، گمراه کند. در عین حال زیبایی ظاهری و کلامی سئوال نقش مؤثری در فهم بهتر سئوال دارد.

« قواعد تهیه سئوالات پرسشی »

1- صورت سئوال را طوری بنویسید که به پاسخ مشخص نیاز داشته باشد.

2- بهتر است به جای استفاده از کلمه پرسشی « چرا » از عبارتهای « به چه دلیل » یا « به چه علت » استفاده کنید.

 

« قواعد تهیه سئوالات بسته پاسخ »

توصیه :

1- با هر سئوال تنها باید یک جنبه از محتوا یا تنها یک اندیشه را اندازه گرفت.

2- جمله بندی سئوال تا حد امکان باید از جمله­بندی کتاب متفاوت باشد.

3- در یک آزمون، یک سئوال نباید پاسخ سئوال دیگری را آشکار کند و همچنین پاسخ یک سئوال نباید به پاسخ دیگری وابسته باشد.

« سئوالات کامل کردنی »

1- تنها ، کلمه مهم را حذف کنید.

2- در هر جمله تعداد زیادی جای خالی قرار ندهید. بهتر است هر جمله فقط یک جای خالی داشته باشد.

3- جای خالی تا حد امکان در قسمت پایانی سئوال قرار گیرد.

4- از کاربرد اشارات دستوری و موارد دیگری که جواب را مشخص می­کند، خودداری کنید.

5- صورت سئوال را با نقل عین جملات کتاب ننویسید. این کار دانش­آموزان را به حفظ مطالب و جملات کتاب تشویق می­کند.

 

« سئوالات صحیح غلط »

سئوالات صحیح غلط به دو قسم تقسیم می­شوند :

الف) متن یا بدنه اصلی این دسته از سئوالها بصورت خبری نوشته می­شود.

 

« سئوالات اصلاحی »

در این نوع سئوال به آزمون شونده جمله یا متنی داده می­شود که در آن غلطهایی وجود دارد. دانش­آموز باید مورد یا موارد اشتباه را پیدا کرده آن را خط زده، صحیح آنرا بنویسد.

 

« سئوالات رده بندی »

در این نوع سئوال می­توان یک پاسخ را بیش از یکبار بکار برد. بنابراین تعداد پرسشها می­تواند بیشتر از تعداد پاسخها باشد.

 

« سئوالات جورکردنی »

در این دسته از سئوالات هر پرسش یک پاسخ دارد که به وسیله خط به یکدیگر متصل می­شوند.

 

« قواعد تهیه سئوالات جورکردنی »

1- جفت کلمات، جملات و ... را باید متجانس نوشت به عنوان مثال اگر یک ستون شامل اسامی کتاب است ستون دیگر فقط شامل نام نویسنده باشد. بنابراین مطالب پراکنده و غیرمرتبط را نمی­توان در دسته سئوالات جورکردنی قرار داد.

2- دست کم یکی از دو ستون باید از کلمات یا جمله­های کوتاه تشکیل شود. بنابراین هرگز جملات طولانی را در هر دو ستوان قرار ندهید.

3- هر سئوال جورکردنی نباید بیش از 10 تا 12 پاسخ پیشنهادی داشته باشد. سئوالی که بیش از 12 پاسخ داشته باشد تقریباً مبهم خواهد بود. توجه داشته باشید که هر چه دانش­آموز در سطوح پایین­تر تحصیلی قرار داشته باشد تعداد پاسخ­های پیشنهادی نیز باید کاهش یابد. اما برای دوره متوسطه 10 تا 12 پاسخ کافی است.

4- تعداد پاسخ­ها بیشتر از تعداد لازم باشد تا پاسخ آخری خود به خود پیدا نشود.

5- بهتر است که پاسخ­ها به ترتیب معینی ( الفبایی، نزولی، صعودی) چیده شود.

6- هر دو ستون جورکردنی روی یک صفحه چاپ شود.

7- ستون سئوالات را با شماره و ستون پاسخ­ها را با حروف مشخص کنید.

 

« قواعد تهیه سئوالات چند گزینه­ای »

1- هر سئوال یک هدف آموزشی را اندازه بگیرد.

2- سئوالها کاملاً واضح و روشن نوشته شوند و از عبارات و کلمات قابل فهم آزمون شوندگان استفاده شود.

3- از تکرار مطالب در گزینه­ها خودداری شود.

4- مطالب اصلی سئوال به طور کامل در تنه سئوال نوشته شود تا به این ترتیب ذهن آزمون شونده با سرعت بیشتری اندیشه اصلی مورد سئوال را درک کند و بداند که سئوال به چه مطلبی مربوط است.

5- همه گزینه­ها باید متجانس و به موضوع واحدی مربوط باشند.

6- گزینه­های انحرافی به گونه­ای نوشته شوند که توجه آزمون شوندگان بی­اطلاع از موضوع سئوال به خود جلب کند.

7- گزینه­های هر سئوال به گونه­ای نوشته شوند که از نظر دستوری و جمله­بندی به نحو درست مکمل متن سئوال باشند.

8- در سئوالات منفی، کلمات منفی برجسته جلوه داده شوند.

9- از نوشتن سئوالهایی که در آنها متن سئوال منفی و گزینه­ها هم منفی هستند، یعنی منفی مضاعف ، خودداری شود.

10- تا حد امکان از به کاربردن عبارت­هایی مانند « همه آنچه در بالا گفته شد » ، « تمامی موارد فوق» ،  « گزینه الف و ب و ج » و .... خودداری شود.

11- سئوال­ها مستقل از یگدیگر نوشته شوند. زیرا در صورتی که دانش­آموز پاسخ سئوال اول را نداند، امتیاز سئوال دوم را نیز از دست خواهد داد.

12- دو گزینه متضاد که یکی از آنها درست است به کار نرود.

13- از طرح سئوال­های گمراه کننده پرهیز شود.

14- گزینه­هایی نظیر « هیچ یک از موارد بالا » یا « هیچ کدام از آنها » به کار نرود.

15- در سئوال­های که تنه آنها جمله ناتمام است ، جای خالی در قسمت آخر جمله قرار گیرد.

16- گزینه­های انحرافی به شیوه­ای نوشته شوند که برای پاسخ دهندگان ناآگاه جالب و گیرا باشد. برای این منظور می­توان از اشتباهات یا سوء تفاهم­های متداول دانش­آموزان استفاده کرد.

17- محل قرار گرفتن گزینه کلید ، در میان گزینه­ها به صورت تصادفی انتخاب شود به طوری که تعداد گزینه­های کلید برای هر یک از شماره­های داده شده به گزینه­ها تقریباً برابر باشد.

 

« سئوالهای چند مرحله­ای »

1- رسیدن تدریجی به یک هدف مطرح باشد.

2- بخشهای یک سئوال به یک هدف کلی مربوط شوند.

3- همه مراحل یک جواب نداشته باشند ( پاسخ هر بخش متفاوت از دیگری باشد )

4- طرح سئوالهای چند بخشی که در آن هر بخش به اهداف کاملاً جدا از یکدیگر مربوط هستند درست نیست. از طرف دیگر پاسخ دادن به سئوال­های چند بخشی نباید به یکدیگر وابسته باشند.

 

سوال زبان 3تخصصي

اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان

اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان

دبیرستان شهيدصدر

نام رشته: علوم انساني

نام کلاس : سوم

                     به نام خدا

نام :

 نام خانوادگی :

نام پدر :

شماره دانش آموزی :

نام آزمون : زبان فارسي 3 تخصصي

تاریخ آزمون :

مدت آزمون :75دقیقه

شماره صفحه : 1 از2

نام دبیر: آقای خادم الفقرا ء

 ردیف

                                                                                                        سوالات

بارم

الف

زبان شناسي 4نمره

--

1

الگوي هجايي واژه( اشك ) را بنويسيد.

1

2

چرا توليد واحدهاي زباني ( كوچك اين درخت – تو تورا درخيابان ديدي ) غير ممكن است؟

 

1

3

با جا به جايي اجزاي گروه اسمي (باغ بزرگ سيب ) دو گروه اسمي قابل قبول ديگر بسازيد.

 

1

4

وند تصريفي در (گياهان ) كدام است ؟ درفرهنگ لغت كدام قسمت اين كلمه مدخل اصلي واقع مي شود؟

 

1

ب

نگارش 5نمره

--

5

جمله (ماه در آسمان ديده مي شود )را به يك جمله ادبي وهنري تبديل كنيد.

 

1

6

درفيلم نامه به تداخل تصويري به گونه اي كه تصوير اول به تدريج محو وتصويرديگرواضح گردد.. .......... گويند.

5/

7

كدام صورخيال باعث خلق زيبايي درجملات زير شده اند؟

شكوفه ها دربرابرباران تعظيم كردند.                                       فضا تلخ بود.

1

8

ويرايش كنيد .

روز شنبه بازرسين گزارشات را بررسي كردند.

اين طرح از مشكل اساسي رنج مي برد.

ديدگاه او از ديدگاه روان شناسان متفاوت است.

5/1

9

راه هاي ايجاد تنوع وتحرك درنوشته كدامند؟ (4مورد)

 

1

ج

املا وبياموزيم 3نمره

--

10

واج ميانجي كدام است؟                    پلكان              نكته اي

5/

11

واژه صحيح را انتخاب كنيد.

به اداره (مطبوع – متبوع ) مراجعه كردم .    –                   مراسم( برائت – براعت ) از مشركان برگزارشد.

افراد نالايق نبايد به اين كار (منصوب – منسوب )شوند.   -     سخن ( مذبور – مزبور ) را در مجله خواندي؟

 

2

12

(ان ) در واژه هاي « گيلان و بهاران ) از نظرمعناچه نوعي است؟

5/

د

دستور 8نمره

--

13

چرا نهاد درجمله رو به رو قابل حذف نيست؟ من بدبخت اين كار را انجام دادم .

 

5/

14

گونه مودبانه ( بودن ) را درباره مخاطب بنويسيد.

25/

15

«اعتقاد » چند واج دارد؟

25/

16

مجهول كنيد .( شايد شكيبا نامه اي زيبا بنويسد.)

1

17

نمودار جمله ( ايران به جوانان خود مي نازد ) را باذكر دقيق اجزا رسم كنيد.

 

 

 

 

 

 

5/1

18

در جمله« هنر يعني شيرجه در زندگي ) كدام كلمه معادل فعل است؟

5/

19

جمله ( زنده جان بشر از حكمت بود ) مطابق كدام شيوه نويسندگي نوشته شده است ؟ آن را توضيح دهيد.

 

 

1

20

درعبارت «استاد دهخدا مي گفت : درحياط خانه ي مادربزرگ يك جلدكتاب آسماني مسلمانان قرآن ديده مي شد.» موارد خواسته شده را بيابيد.

بدل :                              وابسته وابسته :                         شاخص:                     مميز: 

 

1

21

هسته گروه هاي اسمي زير را مشخص كنيد.

دو دستگاه دوربين فيلمبرداري                     اين پنج دانش آموز كوشا

5/

22

براساس الگوي( اسم + بن مضارع-» صفت) واژه اي بنويسيد.

25/

23

جمله ( آهو ازبند رست ) را به جمله چهارجزئي تبديل كنيد.

1

24

گروه اسمي ( شاعر حماسه سراي ايران ) چند واژه دارد؟

25/

 

                                                      پیروز باشید                                                                                                                            جمع

20

نمونه سوال زبان وادب فارسي چهارم عمومي

اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان

اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان

دبیرستان شهيدرضويان

نام رشته: تجربي

نام کلاس :چهارم

                     به نام خدا

نام :

 نام خانوادگی :

نام پدر :

شماره دانش آموزی :

نام آزمون : زبان وادبيات فارسی

تاریخ آزمون :   /10/89

مدت آزمون :75دقیقه

شماره صفحه : 1 از2

نام دبیر: آقای خادم الفقرا ء

 ردیف

                                                                                                        سوالات

بارم

الف

معني ومفهوم6نمره(معني اشعار وجملات زير را به نثر روان بنويسيد.)

--

1

ني حريف هركه از ياري بريد                  پرده هايش پرده هاي ما دريد

 

75/

2

خروشيد كاي پايمردان ديو                    بريده دل از ترس گيهان خديو

 

5/

3

اگر كوه آتش بود بسپرم                      ازاين تنگ خوارست اگر  بگذرم

 

75/

4

مريد از غيرت ارادت خود قصد رجم آن مرد كرد.

75/

5

آن همه ناز وتنعم كه خزان مي فرمود        عاقبت درقدم باد بهار آخرشد

 

1

6

لاله وگل زخمي خميازه اند                   عيش اين گلشن خماري بيش نيست

 

75/

7

به يادخم ابروي گل رخان                    بكش جام دربزم مي خوارها

 

5/

8

زبان دركش اي مرد بسياردان                كه فردا قلم نيست بر بي زبان

 

5/

9

در زي اهل صلاح وشرع وسنت بود كه اين سخن از وي پيداشد.

5/

ب

لغت1نمره (معني لغات مشخص شده را بنويسيد.)

--

10

درون دلت شهربند است راز.   شهد دركام من وتوست شرنگ.    در تيه گمراهي سرگردان شدم .            درلباس خواليگري چالاك به دربار مي روند. 

1

ج

شعر حفظي2نمره ( ابيات زير را كامل كنيد.)

--

11

همه درگاه توجويم همه ............................                               همه توحيد توگويم كه به توحيدسزايي        

5/

12

او را خود التفات نبودي به صيدمن                                      .....................................................................

5/

13

.....................................................................                                 قصه غصه كه دردولت يار آخرشد

5/

14

گفت بايد...... زند هشيارمردم مست را                                 گفت ......... بياراين جا كسي هشيار نيست

5/

د

خود آزمايي 3نمره

--

15

منظوراز«گلگونه مردان خون ايشان است»« فراوان سخن باشد آگنده گوش»« خنده وار بودن گلستان» چيست؟

                                   سوالات

5/1

16

معادل امروزي ( خط جنيد بايد -  بشوريدند ) چيست؟

5/

17

منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟

 (بهاران كه شاباش ريزد سپهر )                    (بگفت از گردن اين وام افكنم زود)

5/

18

منظور از « نيستان » و«ني » در ابيات آغازين مثنوي معنوي چيست؟

5/

ه

آرايه ونكات بلاغي 2نمره

--

19

دو آرايه ادبي در بيت(چون شبنم اوفتاده بدم پيش آفتاب    مهرم به جان رسيدوبه عيوق برشدم) نشان دهيد.

 

5/

20

آرايه شاخص بيت ( آتش عشق است كاندرني فتاد    جوشش عشق است كاندر مي فتاد ) چيست؟

5/

21

آرايه تناسب رادر بيت (غرقه وهميم ورنه اين محيط     از تنك آبي كناري بيش نيست) نشان دهيد .

5/

22

ايهام را دربيت ( پياپي بكش جام وسرگرم باش          بهل گر بگيرند بيكارها ) توضيح دهيد.

 

5/

و

تاريخ ادبيات ودر آمدها 2نمره

--

23

دو ويژگي سبك هندي را بنويسيد.

5/

24

قديمي ترين كتاب فارسي درتصوف از كيست؟ چه نام دارد؟

5/

25

نام يك اثر اروپايي در زمينه ادبيات تعليمي ونام يكي از مقلدان خسرو شيرين نظامي را  بنويسيد.

5/

26

چرا اصطلاح حماسه بيشتر بر شعر اطلاق مي شود؟

5/

ز

درك مطلب 4نمره

--

27

هركه جز ماهي زآبش سير شد      هركه بي روزي است روزش ديرشد

دربيت بالا ماهي استعاره از چيست؟         تركيب « دير شدن روز» دراين جا به چه معناست؟

1

28

 منظور از «ساقي» درعرفان وشعرحافظ چيست؟ 

5/

29

بيت ( اگر درديده مجنون نشيني    به غير از خوبي ليلي نبيني ) چه مفهومي دارد؟

5/

30

در مصرع ( ديناري بده پنهان وخود را وارهان ) به كدام مسئله اجتماعي اشاره شده است؟

5/

31

در ( بگفتا دوري از مه نيست درخور   بگفت آشفته از مه دور بهتر) به چه عقيده عاميانه اي اشاره شده است؟

 

5/

32

منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ (ديشب تاريخ بشريت چنين پشتوانه هايي نداشت وامشب آنان در رهگذارش خفته اند.)

5/

33

منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ ( درنيابد حال پخته هيچ خام)

5/

 

--

                                                           موفق باشيد                                                 جمع                  

20

ويژگي هاي نثر داستاني خوب

 


انتخاب صحیح و دقیق کلمات: 1
در ادبیات تنها وسیله انتقال فکر واحساس کلمات هستند. نویسنده اگر شخصی مسلط بر زبان شد، در به کار گیری هر کلمه، ترکیب، تعبیر، تشبیه، حرف اضافه وحتی هر علامت نگارشی در متن خود منظور خاصی خواهد داشت. او به وسیله هر یک از این انتخابها می خواهد فکر و احساس یا تصویر خاصی را به خواننده اثرش منتقل کند.
به تعبیر پیش کسوتها هر کلمه، بار عاطفی و احساسی خاصی دارد. به همین خاطر برای بیان هر حس تنها یک کلمه یا تعبیر وجود دارد و نویسنده باید همان را به کار بگیرد، نه کلمات مترادف آن را، تا بتواند حس مورد نظر را به خواننده منتقل کند.
یک نثر خوب مثل یک بنای زیبا و مستحکم است که در آن هیچ چیز نابجا و زایدی وجود ندارد. همه چیز به جای خود و به اندازه است به همین علت است که می گویند در یک نثر هنری اصیل هیچ چیز اتفاقی و تصادفی نیست.

تازگی و زنده بودن: 2
یک نویسنده باید از تعبیرات و تشبیهاتی استفاده کند که زنده و معاصر با زبان قصه باشد نه تعبیراتی که در گذشته استفاده می شده و امروزه به کار نمی رود. مانند روی زیبا که در هزار سال پیش به ماه آسمان تشبیه می شده و حال بر اثر استعمال مکرر تازگی خود را از دست داده و از آن روح، انرژی و بار عاطفی خالی شده است. پس در یک نثر داستانی اصیل و خوب باید از تشبیهات بکر و دست اول استفاده کرد.

بی پیرایگی: 3
از ویژگیهای مثبت یک نثر داستانی خوب این است که خواننده در عین دریافت آن مواردی که منظور نظر نویسنده است، وجود چیزی به نام نثر جدای از داستان را احساس نکند. باید همانند هوایی که تمام اطراف ما را احاطه کرده و زندگی ما در لحظه لحظه اش به آن وابسته است، نثر داستان هم باشد و نباشد؛ تاثیر بگذارد ولی دیده نشود و تنها زمانی به وجود آن پی ببریم که اختلالی در جریان طبیعی آن به وجود بیاید. نباید با تکلف و پیچیدگی نوشت بلکه ساده و روان ولی در عین حال زیبا نوشت.

ایجاز:4
ایجاز همان کم گفتن و گزیده گفتن است. یعنی نویسنده آنقدر بر زبان مسلط باشد که با کمترین کلمات بیشترین مقصود ممکن را برساند و نوشته اش چیزی اضافه نداشته باشد. نگاه کنید که سعدی با تعداد کمی کلمه چقدر مطلب بیان کرده است حال آنکه اگر بخواهید همین چند سطر را معنی کنید مجبورید تعداد کلماتی به مراتب بیشتر از این مصرف کنید : «منت خدای عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت.»

یکدستی نثر : 5
هماهنگ یا یکدست بودن نثر نیز از امتیازات یک قصه خوب است. منظور از یکدستی این نیست که نوشته از آغاز تا پایان یک آهنگ ثابت و یکنواخت داشته باشد. به عکس یک قصه هنری قصه ای است که آهنگ نثرش با آهنگ حرکت داستان و ماجراهای آن همخوانی داشته باشد. به عبارت دیگر ارتباط نثر با صحنه ها و حوادث مختلف داستان درست مثل ارتباط موسیقی با آواز در یک سرود است. در داستان گاه اوضاع آرام است و زمانی ماجراهای تند و هیجان انگیز اتفاق می افتد. صحنه ای خشونت آمیز است و صحنه ای دیگر حالتی عاطفی و تاثر انگیز دارد. نثر قصه اگر بخواهد یکنواخت باشد نثر فنی موفقی نخواهد بود ولی باید نثری یکدست و روان داشته باشد.

تناسب نثر با موضوع قصه:6
هر قصه ای نثر مخصوص به خود را می طلبد. مثلا یک قصه تاریخی مربوط به هزار سال پیش نثر ی را می طلبد که مناسب قصه امروزی نیست. همچنان که در نوشتن یک قصه احساسی و عاطفی باید طوری نوشت و در یک قصه خشن جنایی – پلیسی یک طور دیگر یا در یک داستان فکاهی و طنز آمیز باید نثری مخصوص را به کار برد.
در داستانهای تخیلی به دلیل بی زمان و مکان بودن هر چه نثر غریبتر و غیر آشناتر باشد بهتر است و داستان جالبتر می شود.

 غنا: 7
هر زبانی به طور معمول دارای دهها هزار کلمه مختلف است و در آن، برای بیان یک موضوع گاه چندین کلمه متفاوت وجود دارد. نویسنده ای که حافظه اش گنجینه ای غنی از لغات دارد، نثری می آفریند که از تکرارهای زیان آور و فقر لغت بری است. حال آنکه نویسندگان بی مایه، تعداد معدودی لغت بیشتر ندارند که از زیادی استعمال در نوشته توی ذوق می زند.
از سوی دیگر فرهنگ عامیانه و ادبیات هر کشوری لبریز از تکیه کلامها، ضرب المثلها، کنایه ها و تشبیهات است که به آن زیبایی و غنا می بخشد. نویسنده باید بر این فرهنگ و ادبیات مسلط باشد تا بتواند نثر خود را از خشکی و بی روحی و یکنواختی نجات دهد و به آن غنا ببخشد.
سایت محمد رضا سرشار

مصاحبه دكتر باستاني پاريزي

حمید رضا محمدی:«دكتر باستاني به‌خوبي دريافته است كه تاريخ را جز به مدد دانش‌هاي حاشيه‌اي نظير شعر و ادب، اسطوره، داستان، مضامين دل‌انگيز و طنزهاي عبرت‌آموز نمي‌توان در ذهنيت مردم جاي داد. تلفيق شعر و ادب با تاريخ ضمن لذتي كه براي مورخ حاصل مي‌كند، خواننده را نيز براي دريافت حوادث تاريخي آماده‌تر مي‌سازد و او را با مورخ در عرضه ابداعات هنري سهيم مي‌سازد و اين خود دستاويزي است كه از طريق آن مي‌توان به مناسب‌ترين شكل، از معماي پيچيده و خالي از انعطاف حوادث گذشته رمزگشايي كرد.»
دكتر احسان اشراقي، استاد تاريخ دانشگاه تهران
نام: محمد ابراهيم، نام خانوادگي: باستاني‌پاريزي، تولد: سوم دي 1304، صادره از: پاريز از توابع سيرجان. آنچه خوانديد صفحه اول سجل بزرگ‌ترين شخصيت فرهنگي معاصر كرمان زمين است. كرماني كه از‌هزاره‌هاي گذشته، مسكن انسان‌هاي فرهيخته و فرزانه بوده است كه اگر چنين نبود، تمدن جيرفت هيچ‌گاه از آنجا برنمي‌خاست. تمدني كه اگرچه از نخستين مردمان ساكن در مشرق زمين‌اند، اما از بافكر‌ترين و انديشمند‌ترين آنان نيز به‌شمار مي‌آيند و همين ويژگي، برجسته‌شان كرده است. بدين‌ترتيب هيچ جاي تعجبي باقي نمي‌ماند كه پس از پنج‌هزاره، بزرگ مردي چون «دكترمحمد‌ابراهيم باستاني‌پاريزي» از اين خطه برخيزد و تمام نوشته‌هاي حوزه تاريخ را تحت‌تاثير تاليفاتش قرار دهد. اما چه رمز و رازي وجود دارد كه تحريرات او را اينقدر دلنشين كرده و خواهان بسياري يافته است. طوري كه در آستانه 90 سالگي، به‌طور متوسط هر سال كتابي را به‌بوته نشر مي‌سپارد. رمز و رازي كه از آن صحبت شد را بسياري از اهل فكر و نظر در طنزگونه بودن نگارش‌هاي ايشان مي‌دانند. چراكه تاريخ به‌تنهايي، سخت‌خوان و دشوار است و بسياري را ياراي مطالعه و پيگيري مستمر آن نيست و بايد كه طرحي نو درانداخت تا شايد علاقه‌مندانش فزوني يابند، و اين‌بار درايت و ظرافت بود كه به ياري‌اش آمد و توانست كه نوشته‌هايش را قرين طنز و شعر نمايد تا خواننده از تاريخ كه داستان زندگي انسان است نگريزد بلكه جذبش شود. همين جذابيت در تاريخ‌نگاري‌هايش بود كه علاقه‌مند شديم تا با او گفت‌وگويي كرده و از او درباره زندگي‌اش و البته تحريراتش بپرسيم. گفت‌وگويي كه در ادامه مي‌خوانيد در يك هفته سرد زمستاني در اتاق كارش در گروه تاريخ دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران صورت گرفت...

‌جناب آقاي دكتر باستاني‌پاريزي! اگر چه شما براي همه اهالي تاريخ و ادبيات چهر‌ه‌اي شناخته‌شده و مطرح هستيد، اما براي آنكه جوانان كه مخاطبان اصلي ما هستند، با شما آشنايي بيشتري پيدا كنند، خواهش مي‌كنم در ابتدا از خانواده پدري خود بگوييد؟ در واقع مي‌‌خواهم بدانم كه جايگاه خانواده پدري شما در جامعه چگونه بود؟
پدرم مدير دبستان چهار كلاسه پاريز بود و مادرم دختر كربلايي زين‌العابدين كشاورز و باغدار و متولي موقوفه خواجه سعيدي‌پاريز و هر دو خانواده از موقعيت اجتماعي مناسبي برخوردار بودند. پدرم روحاني و خطيب و روضه‌خوان و شبيه‌گردان هم بود و مادرم از خانواده خواجگان پاريز بود كه نسب خود را به خواجه نقشبند در بخارا مي‌رساندند.
‌مي‌خواهم بدانم كه آيا اين محيط در جهت‌گيري آينده شما موثر بود؟
محيط پاريز تا سال چهارم و پنجم دبستان مرا رساند و بعد تحويل دبستان بدر سيرجان داد (1316ش/1937م). پس از يكي، دو سال ترك تحصيل سيكل اول دبيرستان را هم در سيرجان خواندم و اندكي بعد از دانشسراي مقدماتي كرمان فارغ‌التحصيل شدم (1325ش/1946م) و چون شاگرد دوم در امتحان شده بودم به تهران آمدم و دانشسراي عالي را خواندم (رشته تاريخ و در 1330ش/1951م) براي دبيري دبيرستان‌ها به كرمان رفتم.
از دوران كودكي و نوجواني خود بگوييد. اين دوران در چه حال و هوايي گذشت؟
همان‌طور كه در يك شعر گفته‌ام: دوره طفلي به شيريني گذشت، دوره جواني، مصادف با تحولات بزرگ ايران خصوصا بعد از شهريور 20 بود. در بسياري از جرايد تهران مقاله ترجمه مي‌كردم – از عربي – و شعر مي‌گفتم و در جلسات سخنراني و سمينارها شركت مي‌كردم. به هر حال دوران پرشور و شري بود. اولين كتابم را تحت عنوان آثار پيغمبر دزدان در 1324ش/1945م در كرمان چاپ كردم.
‌چطور شد كه به دانشسراي مقدماتي كرمان رفتيد؟
به دليل اينكه دانشسرا كمك‌خرجي مي‌داد ماهي هشت تومان، در سال دوم هم شبانه‌روزي شد چون من از پاريز به كرمان مي‌رفتم كه 45 فرسنگ (حدود 250 كيلومتر) فاصله دارد، طبعا زندگي يك جوان بي‌تجربه و بي‌درآمد در يك شهر چندان ساده نبود.
‌چرا تحصيل در رشته تاريخ دانشگاه تهران را انتخاب كرديد؟ كدام‌يك بر ديگري بیشتر می‌چربید؟ رشته تاريخ يا دانشگاه تهران؟
دانشگاه تهران براي اينكه دانشگاه ديگري نبود. رشته تاريخ براي اينكه پدرم اهل تاريخ بود و من در زندگي كودكي با بسياري از داستان‌ها و حوادث تاريخي در گفتار او آشنا شده و علاقه‌مند بودم. دانشسراي عالي هم براي اينكه كمك‌هزينه تحصيلي مي‌داد و در اميرآباد خوابگاه داشتيم و تا حدودي با آسايش زندگي مي‌كرديم.
‌از پايان‌نامه دكتراي خود بگوييد؟ چه تاريخي از آن دفاع كرديد؟ با چه موضوعي و با راهنمايي كدام استاد؟
براي دكتراي تاريخ، بعد از هفت سال معلمي در كرمان، به تهران آمدم (1337ش/1958م) و ضمن كار در موزه ايران باستان، سپس انتقال به مجله دانشكده ادبيات، رساله خود را تحت عنوان (تاريخ ايران قديم از نظر ابن‌اثير) نوشتم و مرحوم سعيد نفيسي راهنماي رساله‌ام بود و اين رساله جزو يكي از آثار چاپ شده است. از آن پس جزو كادر علمي دانشكده ادبيات (1338ش/1959م) قرار گرفتم و تا بازنشستگي در اين دانشكده كار مي‌كردم.
‌از نخستين فعاليت روزنامه‌نگاري خود در سال 1321 در مجله بيداري كرمان بگوييد.
نخستين مقاله من در خردادماه 1321ش/1942م در روزهايي كه ترك تحصيل کردم و در پاريز بودم، تحت‌عنوان «تقصير با مردان است نه زن‌ها» چاپ شد در واقع يك نوع فمينيسم ابتدايي را مطرح كرده بودم. مجله بيداري در كرمان توسط مرحوم سيدمحمد هاشمي‌كرماني منتشر مي‌شد.
مي‌خواستم بدانم كه روزنامه‌نگاري چه جذابيتي براي شما داشته كه سال‌هاست آن را رها نكرده و به شكل مستمر آن را ادامه مي‌دهيد؟
در پاريز بعضي مجلات و جرايد براي پدرم مي‌آمد و من با ديدن و خواندن آنها خشنود بودم، حتي خودم در پاريز، يك نشريه خطي در سه، چهار نسخه منتشر مي‌كردم به‌‌نام «نداي پاريز». يكي از اولين مشتركان من، معلم خودم بود به نام سيداحمد هدايت‌زاده. از همان وقت علاقه به نگارش و سرودن شعر پيدا كردم. نخستين مجموعه شعر من در اسفند 1327ش/1959م به‌عنوان «يادبود من» منتشر شده است.
‌فراگيري زبان‌هاي عربي و فرانسه در شما چگونه به وقوع پيوست؟ آيا در آن زمان ‌كاري دشوار نبود؟
زبان عربي را تقريبا پدرم به من آموخت، به همين دليل وقتي به دبيرستان رفتم به اين درس مسلط بودم. در دانشگاه تهران علاوه بر ترجمه در جرايد، كتاب ذوالقرنين يا كوروش كبير را از مجله ثقافه‌الهند ابوالكلام آزاد ترجمه كردم كه در 1329ش/1950م به چاپ رسيد. زبان فرانسه هم چون در سيرجان معلم انگليسي نبود، آقاي حجازي و مرحوم ارجمند معلم فرانسه من بودند. طبعا در كرمان هم فرانسه آموختم كه مرحوم بهمن‌اوف معلم آن زمان بود. در تهران هم مرحوم حبيب‌الله صحيحي درس فرانسه مي‌داد. بعدها در دوره دكترا به اشاره مرحوم دكتر عزيزي استاد حقوق بين‌الملل كه در دكترا به ما درس مي‌داد، كتاب «اصول حكومت آتن» نوشته ارسطو را به فارسي ترجمه كردم كه توسط دانشگاه تهران چاپ شد و مقدمه‌اي نيز از مرحوم دكتر صديقي آن را زينت بخشيده است.
‌شما چطور توانستيد بين لطافت شعر و دنياي پرتلاطم تاريخ، هماهنگي ايجاد كنيد؟
شعر با تاريخ بيگانه نيست خصوصا شعر فارسي. مرحوم عباس اقبال، استادم هميشه مي‌گفت اين ديوان امير معزي يك تاريخ مدون دوره سلجوقيان است. بعضي نكات اجتماعي هم در شعر فارسي هست كه اگر آدم با آن آشنا باشد ضمن نقل آن مي‌تواند در حكم چاشني بحث تاريخي بشود.
‌از اينكه يكي از غزل‌هاي شما با مطلع «ياد آن شب كه صبا بر سر ما گل مي‌ريخت» توسط مرحوم بنان و در يادبود مرحوم صبا به اجرا درآمده است، ماجراي آن شب را تشريح فرماييد و چه حسي داشتيد وقتي آهنگ را شنيديد آيا با بنان و صبا ديداري داشتيد و از قبل با ايشان آشنايي داشتيد؟
شعر گل مي‌ريخت را در يكي از شب‌هاي گلريزان پاريز سروده‌ام و مربوط به سال‌هاي بعد از شهريور20 است و در كتاب «يادبود من» (1324ش/1949م) به چاپ رسيده، بعدها در يكي از برنامه‌هاي گلها نيز توسط خانم روشنك دكلمه شده، اما در مرگ صبا 1336ش/1957م مرحوم بنان آن را خوانده و بسيار بجا خوانده، منتها شبي كه خوانده بود- ما در كرمان برق نداشتيم و خودم نشنيدم- بعدها نوار آن را به دست آوردم.
‌برايم جالب است بدانم كه چرا بخش زيادي از آثار خود را به تاريخ كرمان اختصاص داده‌ايد؟ آيا حس وطن‌پرستي اين اتفاق را سبب شده است؟
لابد علاقه به سرزميني كه اول بار بدن من با آن تماس حاصل كرده اهميتي دارد، ولي از جهت اينكه در محضر پدرم اغلب مسايل مربوط به تاريخ كرمان توسط دوستانش مطرح مي‌شد و من هم شنونده بودم طبعا مرا به اين مسايل بيشتر علاقه‌مند كرد و بعدها كه خودم در رشته تاريخ ثبت‌نام كردم هرجا مطلبي راجع به كرمان مي‌ديدم يادداشت مي‌كردم و همين مقدمات باعث شد كه بيشتر علاقه خود را به كار كرمان اختصاص دهم هرچند، بقيه تاريخ ايران نيز از كاركرد من در امان نيست.
‌لطفا از مجموعه «سبعه ثمانيه» خود بگوييد. آيا تاليف اين مجموعه كه از سال 1342 (خاتون هفت‌قلعه) تا 1363 (هشت‌‌الهفت) به طول انجاميد از روي اتفاق بود؟
وقتي قرار شد بعضي مقالات خود را گردآوري و به صورت كتاب چاپ كنم، اولين مجموعه را كه مربوط به آناهيتاپرستي در ايران باستان بود در خاتون هفت‌قلعه گنجاندم و همه شش كتاب ديگر هم پي‌درپي چاپ شد و يك وقت متوجه شدم كه مجموعه مقالات من از هفت جلد اندكي بيشتر حروفچيني شده. درمانده‌ بودم كه اسم آن را چه بگذارم در حالي كه هفت كتاب من به صورتي با عدد هفت آميخته بود مثل سنگ هفت قلم و كوچه هفت پيچ و آسياي هفت سنگ و زير هفت آسمان و اژدهاي هفت سر و غيره. به ايرج افشار – كه خدايش رحمت كند – گفتم در نام‌گذاري آن درمانده‌ام گفت: اي، يك هشت الهفتي بگذار. همين كلمه در ذهنم جرقه زد و اسم آن را «هشت‌الهفت» گذاشتم كه هم كتاب هشتم است و هم عدد هفت در آن مستتر است.
‌آقاي دكتر باستاني، بگذاريد كه كمي به مسايل عرصه فرهنگ بپردازيم. به عقيده شما چرا اينقدر آمار مطالعه كتاب در ايران پايين آمده‌است؟
وقتي آمار روشني نيست، نمي‌شود به اين صراحت چنين گفت. من خودم به خاطر دارم كه چاپ دوم حماسه كوير در 20هزار نسخه چاپ شده و سه‌ماهه فروش رفت، پس خواننده هست- اگر كتاب مناسب باشد و اگر ارزان باشد- وقتي شما كتاب را در دو هزار نسخه چاپ مي‌كنيد و 17 هزار تومان قيمت مي‌گذاريد طبعا هيچ دانشجويي آن را نخواهد خريد، در حالي‌كه دانشجويان بزرگ‌ترين رقم خواننده را بايد تشكيل دهند. اين نكته البته بحث مفصلي لازم دارد كه فعلا جاي آن نيست.
‌آيا اثري از شما در حال تاليف، در آستانه انتشار و تجديد انتشار وجود دارد؟
به قول اقبال لاهوري:
ساحل افتاده گفت گرچه بسي زيستم/ هيج نه معلوم شد كيستم و چيستم؟
موج ز خود رفته‌اي سر به درآورد و گفت/ هستم اگر مي‌روم، گر نروم نيستم
مخلص پاريزي در اين درياي مواج فرهنگ ايران زمين، همان موج كوچك از خود رفته هستم كه گاهي با عنوان و چاپ يك كتاب سر به در مي‌كنم و باز فرو مي‌روم.
‌مي‌خواهم بدانم آيا شاگرداني را تربيت كرده‌ايد كه بتوانند راه شما را ادامه دهند؟
معلمان تاريخ آزموده‌تر از من بسيارند، آنها البته شاگرداني تربيت كرده‌اند كه راه آنها را ادامه مي‌دهند. هر روز بيشتر و بهتر از ديروز، در اين راه مثل هر چيز ديگر، به قول معروفت «زمين از حجت خالي نخواهد ماند».

‌موانع مطالعات و تحقيقات تاريخي در گذشته چگونه بوده؟ و آيا امروز اين مشكلات رفع شده است؟
مرحوم حاج محمدكريم خان‌كرماني نزديك 300 رساله و كتاب نوشته كه بسياري از آنها هم امروز در كتابخانه آيت‌الله مرعشي‌قم موجود است. وقتي از او پرسيدند: چگونه توانستي اين همه كتاب بنويسي؟ جواب داده بود يك قلم دوات مرتب داشتم. حالا كه اين همه خودكار و خودنويس و سايت و اينترنت و كامپيوتر به كمك اهل تاريخ آمده‌اند و دروازه آرشيوها به روي همه باز شده است ديگر صحبت از موانع تحقيقات و مطالعات تعجب‌آور است. وقتي كنت دوگويينو از مرحوم لسان‌الملك سپهر جد مورخ‌‌الدوله سپهر سوال كرده بود: منبع اين همه كتاب كه نوشته‌اي چيست؟ مورخ‌الدوله لسان‌الملك سپهر دست خود را باز كرده روي سينه گذاشته بود و گفته بود: منبع من اينجاست. اما امروز ديگر با آن همه وسايلي كه من گفتم، بعد از 30سال ديگر هيچ بهانه‌اي براي اهل تحقيق و مطالعات باقي نمي‌‌ماند.
‌آيا شما اساسا ايرانيان را مردم اهل مطالعه مي‌دانيد؟ آيا اميدي به بهبود اين روند وجود دارد و راهكار افزايش مطالعه چيست؟
بايد چاپ كتاب در تيراژ بالا صورت گيرد كه كتاب ارزان در دسترس مردم قرار گيرد. با دو هزار تيراژ و قيمت كتاب 17هزار توماني، طبقه عظيم دانشجو كه كتاب‌خوان اصلي است، كنار گذاشته مي‌شود. بايد همان كاري كرد كه همايون صنعتي با سياست كتاب جيبي كرد، يعني مخیر گذاشت ايراني را كه بين يك كيلو پرتقال و يك كتاب يكي را بتواند بخرد، آن وقت مي‌شود سوال شما را پاسخ داد.
‌مي‌دانم كه در دوران نوجواني به سينما علاقه داشتيد و حتي جعبه‌اي درست كرديد كه از آن فيلمي پخش كنيد. آيا فيلم و تاريخ و ادبيات با هم مشتركاتي دارند؟ آيا اين دو «تاريخ و فيلم» مي‌توانند به همديگر خدمت كنند و يا برعكس خيانت؟
فليمسازان و اهل تاريخ با هم روابطي دارند؛ با هم، از نوع «قهر و آشتي». اگر نگويم «گرگ آشتي» به قول بيهقي، به هر حال فيلم پديده‌اي است كه توي جامعه پيدا شده و كل دنيا را پوشانده، نمي‌شود با آن قهر كرد و نمي‌شود همه زندگي را يكسره فيلم كرد.
‌ اصلا چه شد كه راضي شديد در فيلم «از پاريز تا پاريس» همكاري كنيد و آيا مي‌توان اميد داشت كه فيلمسازان با تاريخ و استادان با فيلمسازان آشتي كنند؟ چون در كتاب‌هاي شما خوانده‌ام كه اهالي تاريخ سايه فيلمسازان را با تير مي‌زنند؟
درست خوانده‌ايد. آنها را با تير مي‌زنند كه شكارشان كنند و به خانه بياورند تا از زندگي صاحبخانه فيلم از پاريز تا پاريس بسازند.
‌آيا از فيلم خودتان «از پاريز تا پاريس» راضي هستيد و نظرتان درباره‌ فيلم چيست و آيا ساخت اين‌گونه فيلم‌ها را براي استادان ديگر پيشنهاد مي‌دهيد؟
گفت: آش كشك خالته بخوري پاته نخوري پاته. اين ميرهاشمي نازنين كه دو سال وقت خود را صرف زندگي من‌ كرده، حالا مگر مي‌شود از او ناراضي بود؟ بعد هم، فيلم، زندگي دوباره است. كسي كه به آدم عمر خضر داده اجرش با خداست. زبان من از تشكر عاجز است خصوصا از همكاران ميرهاشمي كه بي‌مزد و منت، وقت خود را صرف اين كار كردند.
‌دغدغه اين روزهاي شما چيست؟ به چه چيزي بيشتر مي‌انديشيد؟
دغدغه‌ام اين است كه اگر اين مصاحبه در «شرق» چاپ نشود آيا فردا آفتاب از غرب طلوع نخواهد كرد؟ به ‌قول نظامي: من خود انديشناك پيوسته/ زين زبان شكسته و بسته
‌آينده ايران در نظر شما چگونه است؟
تابناك‌تر از گذشته، روز به پيشتر از روز پيش.
‌و سخن آخر...
البته سخن اول را مي‌توانم گفت به زبان لبيبي كه گفت:
گويند نخستين سخن از تا مه پازند/ آن است كه با مردم نااهل مپيوند.
اما آخرين سخن، مثل اينكه توقع شما اين است كه به محض اينكه از اين در بيرون رفتيد، اين ديوار بيفتد روي من و كار تمام شود، وگرنه مخلص 87ساله، هنوز حرف فراوان دارد و مصداق قول سعدي است كه فرمود:
مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر
ما هم‌چنان در اول وصف تو مانده‌ايم



منبع:روزنامه ی شرق-شماره ی 1435-1390/10/15

دوره ضمن خدمت

نخستين جلسه دوره ۳۲ساعته ضمن خدمت ادبيات

 فارسي ۱ساعت ۸صبح پانزدهم دي ماه درمركز

تحقيقات معلمان دهاقان تشكيل مي گردد. داشتن ابلاغ

 تدريس سال جاري دردرس ادبيات متوسطه الزامي

است .

گزارش بازدیدگروه زبان وادبیات فارسی استان اصفهان ازشهرستان دهاقان

         روز شنبه مورخ 19/9/ 90 اعضاي محترم گروه ادبیات فارسی استان اصفهان ،جناب آقای تیموری وسرکارخانم اسدی همراه باسايرگروه های علوم انسانی متوسطه ،راهنمایی وکارشناس گروه های درسی به منظوربازدیدآموزشگاه های شهرستان دهاقان وارد این شهرستان گردیدند. درآغازدراتاق مدیرآموزش پرورش حضوریافتند.آقاي صدري – مدير آموزش وپرورش -   ضمن خوش آمدگویی وارائه گزارشي مختصر از وضعيت آموزشي شهرستان آمادگی آموزشگاه هاي  شهرستان راجهت بازدید  اعلام نمودند. بعد ازگزینش آموزشگاه ها گروه های علوم انسانی دوره متوسطه به اتاق یک دیگرراهی دبیرستان های محدثه ي  پوده وشهیدرضویان گردیدند. دراین بازدیدها ازدوکلاس درس دوم تجربی باتدریس خانم گیوی و اول عمومی باتدریس آقای    عظیمی به عمل آمد. آن چه مورد بيشترمورد توجه گروه های درسی بودعبارت بودند از:                            

1- بازدید ازفضای کلی کلاس هاوآگاهی ازروش تدریس همکاران(بالاخص استفاده ی همکاران ازجنبه های مشارکتی تدریس).

2- پرسش ازدانش آموزان پیرامون مسائل آموزشی ،يادگیری دروس مختلف ادبيات و وضعیت دبیر.

3- بررسی کاربرگ دبير، طرح درس، نمونه سوالات ازدروس مختلف.

4- بررسی نمونه سوالات خرداد وشهریور سال تحصیلی گذشته وتاکید برسوالات مفهومی.

5- استفاده ازوسایل کمک آموزشی بالاخص تکنولوژی آموزشی (سمعی وبصری ، it).

6- بررسی تعداد نمرات کاربرگ (نمرات شفاهی-کتبی)وهماهنگی نمرات بایکدیگر.

    بعدازقرائت نمازدراداره آموزش پرورش ،درمرکزتحقیات معلمان حضوریافتند. کارهای گروه درسی ادبیات بالاخص برنامه ی عملیاتی گروه ، بازدیدها، تقویم اجرایی، ابتکارات، طرح درس ها ،بانک سوال،وبلاگ تولیدمحتوای الکترونیکی، تحلیل سوالات کنکور سال90 ، هم چنین کارهای دانش آموزی اعم ازنشریه، تصاویروجداول مورد بازديد قرار گرفت. ندرنهایت به رسم یادبود 4حلقه CD نخستين مجله الکترونیکی تخصصی گروه ادبیات شهرستان دهاقان به همراه دو جلد کتاب( با عنوان طراز سخن)  تقدیم آنان گردید.

 

 

     بعد ازبازدیدازگلخانه ي حاشيه شهردر جلسه اي باحضورمدیر ومعاون آموزش وپرورش شهرستان ، بازخورد اين بازديد وتاثیرآن  درشناسايي نقاط قوت وضعف وبرنامه ريزي به منظور نيل به اهداف آموزشی ،مطرح گرديد.

 

 اهم مواردمطرح شدعبارت بودنداز:

1-    تجلیل ازگروه درسی ادبيات دهاقان به خاطر کسب رتبه برتردرسال های گذشته،ابتکارات،خلاقیت واقدامات به عمل آمده.

2-    افزایش رتبه شهرستان دردروس ادبیات وزبان فارسی3عمومی رشته های ریاضی وتجربی درامتحانات نهايي .

3-    توجه بیشتربه نمرات مستمروامتحانات کتبی درطول سال تحصیلی.

4-    پیشنهاد برگزاري دوره ی ضمن خدمت طراحی سوال برای کلیه همکاران مقطع متوسطه.

5-    تاکیدبررویکرد جدید طراحی سوالات امتحانی(مفهومی وفرادانشی).

6-    تحلیل وتجزیه ی نمرات نهایی سه سال گذشته شهرستان جهت بررسی افت نمرات دروس زيرمجموعه رشته انسانی.

7-    عدم ورود دانش آموزان متاهل به مراکز آموزشی روزانه.

8-    تاکیدبرنقدکتب درسی.

9-    دقت وتاکیدبر روش های فعال تدریس و استفاده ازتکنولوژی آموزشی وتاکیدبرمحتوای الکترونیکی.

 

                                                                  گروه درسی زبان وادبیات فارسی شهرستان دهاقان

راهنماي تصحيح درس ادبيات فارسي 1 شهيدرضويان

اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان

اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان

 دبيرستان شهيدرضويان

                     به نام خدا

راهنماي تصحيح درس ادبيات فارسي 1

نام آزمون :ادبيات فارسي(1)

تاریخ آزمون :   /10/90

مدت آزمون :75دقیقه

ساعت آزمون :        صبح

 ردیف

                                                                                                        سوالات

بارم

الف

معني شعر و نثر 6 نمره (معني اشعار وعبارات زير را به نثر روان بنويسيد.)

--

1

همه مردم به دليل مقايسه نادرست گمراه شدند وكمتر كسي است كه اولياي الهي رابشناسدو به مرتبه آنان پي ببرد.

1

2

وقتي سهراب شيرافكن وشجاع رستم راديد از غرور جواني به هيجان آمد.

1

3

فورا لعل درخشان را از لباس خود در آورد ودربرابرآن سنگدل كه آب داشت نهاد.

75/

4

هركس از روي ناداني غيرخدا را انتخاب كرد از آن گزينش نابه جا زيان مي بيند.

5/

5

تاريخ خواست واراده خداوند بلند مرتبه است.

5/

6

انسان عاقل (ازقصه ) معني را مي گيرد وكاري به ظاهرداستان ندارد.يا نظاير آن

5/

7

دختر به دنبال ناله رفت.

25/

8

مي خواهيم دربين ما داور شوي يا داوري كني .

25/

9

تمام عمر درفكرزندگي ومشكلات خود بوده اند.

25/

10

توعهده دار كارمن شو.

25/

11

علم اندكي را كه درجان من است ازاسارت هوا وهوس وخواهش هاي جسماني رهايي بخش.

75/

ب

معني لغت  2 نمره (معني لغات مشخص شده را بنويسيد.)

--

12

پستي

25/

13

ستم وظلم

25/

14

ابر

25/

15

قدرت

25/

16

امان دادن

25/

17

فراموشي وغفلت

25/

18

بجنگيم

25/

19

مهارت داري

25/

ج

خودآزمايي 3نمره

--

20

پداكردن پدرش(25/) – برداشتن كاووس ازتخت وجايگزين كردن رستم (25/) برداشتن افراسياب وجايگزيني خودش (25/)

75/

21

استعدادهاي زيادي (ازهنرمندان )شكوفا خواهد شديا نظير اين

5/

22

قول دادن ، تعهد كردن ونظير آن

5/

23

مرگش فرارسيد ديگر نيرويي نداشت.

5/

24

زبان روحوضي بيشتر نثر است ولي تعزيه شعرگونه(25/)– روحوضي مايه فكاهي دارد وسرشار از مطايبه ،طعنه وطنز وانتقاد اجتماعي است درحالي كه تعزيه مصائب امامان شيعه مخصوصا امام حسين( ع) است.(5/)

75/

د

درك مطلب 4نمره

--

25

بلندي : آسمان – عزت (5/)     پستي : زمين – ذلت (5/)

1

26

ا- تيمور(25/)  2- چنگيز(25/)

5/

27

الف : هنگام سفر مسافر را از زير قرآن و....(5/)                       ب: اميدوارم (دلم روشن وشاد است يا نظير اين)(5/)

ج: ازصميم قلب(5/)                                                                         د: آزادي(5/)

2

28

گردن كشان را ازقدرت بيندازند (ازتخت به زير بكشند)

5/

ه

دانش هاي ادبي 3نمره

--

29

تراژدي

25/

30

حماسي – نمايشي – تعليمي – غنايي (هركدام 25/)

1

31

خاك تشنه: استعاره از خير( 25/).  خير كه ازنظر تواضع وفروتني مثل خاك است .(25/) شاعر ابتدا به تشبيه پرداخته سپس به دليل شباهت زياد مشبه را حذف كرده است وفقط مشبه به را ذكر كرده است .(يا مفهومي مشابه)(25/)

1

32

ب(افسانه اي)

25/

33

طرز قرارگرفتن قافيه .... – موضوع... – تعدادابيات ...(دومورد هركدام 25/)

5/

و

شعر حفظي 2نمره

--

34

چاك شده ست  آسمان غلغله اي است درجهان

5/

35

روح خراب ومست شد عقل خمار مي رسد

5/

36

خيالت -  شبروست

5/

37

گفتم دل رحيمت كي عزم صلح دارد

5/

 

                                                                                   پيروز باشيد                                                                                                                   جمع

20

نمونه سوال ادبيات چهارم انساني

اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان

اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان

دبیرستان شهيدصدر

نام رشته:علوم انساني

نام کلاس :چهارم

                     به نام خدا

نام :

 نام خانوادگی :

نام پدر :

شماره دانش آموزی :

نام آزمون : ادبيات فارسی

تاریخ آزمون :   /10/89

مدت آزمون :80 دقیقه

شماره صفحه : 1 از3

نام دبیر: آقای خادم الفقرا ء

 ردیف

                                                                                                        سوالات

بارم

الف

معني ومفهوم3نمره(معني اشعار وجملات زير را به نثر روان بنويسيد.)

--

1

مهرگان دير دركشيد وسرما قوت نكرد .

5/

2

آتش فروز قهر تو آيينه دار لطف تو             هم مغرب ادبار ها هم مشرق اقبال ها

 

1

3

فراغت با فاقه نپيوندد وجمعيت در تنگ دستي صورت نبندد.

 

5/

4

خسرو ندانسته كه رشته گران فطرت را دركارگاه تكوين بر تلوين يك سرسوزن خطا نباشد.

 

1

ب

لغت1نمره (معني لغات مشخص شده را بنويسيد.)

مملكت عجم به دست او برود.  به پرواز اندر آورده است ناگه بچگان عنقا .

 

 اگر صنعتي بكني كه پادشاه حركت كند.   مرا بدان استهانت دور فرمودي كردن.

 

1

ج

شعر حفظي 1نمره (ابيات زير را كامل كنيد.)

--

5

.............................................................                                     آتش طور كجا موعد ديدار كجاست؟

5/

6

ساقي و.......... ومي جمله مهياست ولي                               .......... بي يار مهيا نشود ياركجاست؟       

5/

د

خود آزمايي ودرك مطلب 5/3نمره

--

7

منظور از قسمت هاي مشخص شده را بنويسيد.

خداوند مكنت به حق مشتغل             پراگنده روزي پراگنده دل

5/

8

تفاوت معنايي دجله درمصرع اول با مصرع دوم بيت زيررا بنويسيد.

يك ره زلب دجله منزل به مداين كن            وزديده دوم دجله برخاك مداين ران

 

5/

9

منظور مصرع دوم چيست؟

بردجله گري نونو وز ديده زكاتش ده           گر چه لب دريا هست از دجله زكات استان

5/

10

مرجع ضمير(ش)درمصرع «هواي روشن از رنگش مغبر گشت وشدتيره»چيست؟

5/

 

11

بيت «سهل است اگر بال وپري نقصان اين پروانه شد    كان شمع سامان مي دهداز شعله زرين بال ها » به كدام اصل عرفاني اشاره دارد؟

5/

12

«كه» درعبارت ( اينان به قبول نزديك ترند كه جمع اند) به چه معناست؟

                                         

5/

13

جمله« با پيران نه برجاي منشين» از هم نشيني با چه كساني برحذر مي دارد؟

5/

ه

دانش هاي ادبي 5/1نمره

--

14

آرايه ايهام را دربيت ( هركه آمد به جهان نقش خرابي دارد     درخرابات بگوييد كه هشيار كجاست؟ )توضيح دهيد.

5/

15

يك ويژگي فكري سبك عراقي ويك ويژگي زباني سبك خراساني را بنويسيد.

 

 

5/

16

اصطلاح سبك شناسي نخستين بار در زبان فارسي توسط چه كسي وكجا به كار برده شد؟

 

5/

و

قافيه 5/2نمره

--

17

حروف ، واژه وقاعده قافيه را دربيت زير بيان كنيد.

چينيان گفتند يك خانه به ما        خاصه بسپاريد ويك آن شما

75/

18

 

نوع قافيه را درابيات زير مشخص كنيد.

بيا تا حال يكديگر بدانيم                               مراد هم بجوييم ار توانيم

قفلي بود ميل وهوا بنهاده بر دل هاي ما            مفتاح شومفتاح را دندانه شو دندانه را

اي نور ما اي سورما اي دولت منصور ما             جوشي بنه در شورما تا مي شود انگورما

75/

19

نظر نيما درباره قافيه درشعرنيمايي چيست؟

 

5/

20

چرا قافيه « سرودل پرازكينه كردوبرفت    توگويي كه عهدفريدون گرفت» نادرست است؟

 

5/

ز

عروض5/7نمره

--

21

درچه صورت (ا- و- ي) مصوت بلندمحسوب مي شوند؟

5/

22

اركان معادل    (--u-  )  و   (-u--  ) را بنويسيد.

 

 

 

 

 

5/

23

در مثال هاي زير هرجا حذف همزه صورت گرفته مشخص كنيد.

خوش اندام(u---  )            دل افسرده ( u--u  )

 

5/

24

بيت زير را به خط عروضي بنويسيدوسپس تقطيع هجايي واركان نماييد . نام اركان را هم بنويسيد.

امروز خندانيم وخوش كان وقت خندان مي رسد      سلطان سلطانان ما از سوي ميدان مي رسد

 

 

 

 

 

5/1

25

نوع اختيار شاعري زباني به كار رفته دربيت زير رابنويسيد.

هرچه داري اگر به عشق دهي      كافرم گر جوي زيان بيني

1

26

آ درخط برابر است با .............. و .............  لذا سه حرف به حساب مي آيد.

5/

27

يك اختياروزني ونوع آن را در بيت زير نشان دهيد.

سينه ي خاقاني وغم تا نزند زعشق دم      دعوي عشق وعاشقي تا زسگان كيست او

 

1

28

فقط وزن بيت زير را بنويسيد.

مرنجان دلم را كه اين مرغ وحشي         زبامي كه برخاست مشكل نشيند

 

1

29

كدام يك از اركان فقط در پايان مصراع مي آيد؟    الف : ( -u  )   ب : (‌ u--    )    ج : (--u)

5/

30

اگر شاعر  به جاي ( --uu   ) در ركن اول ( --u- ) بياورداز اختيار.... ......استفاده كرده است. 

25/

31

كلمات «كه – كشت)دركجاي مصرع با (كش) برابراست؟

25/

--

                                                           موفق باشيد                                                 جمع                 

20

مجمع2

خلاصه برنامه مطالب ارائه شده در جلسه:

     به یاری خداوند متعال دومين جلسه مجمع عمومی گروه زبان ادبیات فارسی شهرستان دهاقان با حضور همکاران در تاریخ21/9/90راس ساعت13:30درمرکز تحقیقات معلمان دهاقان برگزار گردید. در آغاز، سرگروه محترم ادبیات فارسی  ضمن عرض خیر مقدم به کلیه همکاران محترم از زحمات وتشكر به خاطرقبول دعوت گروه ، مواردي را جهت اتخاذ وحدت رويه بين همكاران وموارد درخواستي از آنان را يادآورشد.

اهم مسائل مطرح شده در این مجمع عبارت بودند از:

- توزيع نخستين مجله الكترونيكي تخصصي گروه ادبيات شهرستان ونمايش مطالب آن از طريق     ديتا شو وتوضيح درباره محتويات آن.

- اعلام فراخوان هاي گروه ادبيات استان درزمينه مقاله نويسي وتوليد درس نامه هاي الكترونيكي.

-اعلام جشنواره طراحي سوال زبان فارسي 3 تخصصي

- تاكيد برارسال به موقع موارد درخواستي ازهمكاران.

- گزارشي از بازديد اعضاي محترم گروه ادبيات استان جناب آقاي تيموري وسركارخانم اسدي از شهرستان وبررسي وتحليل موارد مطروحه درجلسه پاياني بازديد.

- تحليل وضعيت نتايج امتحانات نهايي 3سال گذشته شهرستان.

-  اعلام موافقت با برگزاري دوره ضمن خدمت تحليل كتب ادبيات فارسي به مد ت 32ساعت .

- بررسي وتجزيه وتحليل نتايج مسابقه طرح درس سالانه همكاران وتقدير از صاحبان بهترين طرح درس هاي پيشنهادي .

در ادامه برادر آيت ا... محمدقاسمي به ايراد سخنراني خود درباره دگرانديشي مولانادرباره مرگ ومقايسه آن با آراي ديگرشاعران وعارفان پرداخت .

نكات مهم اين سخنراني : 

* استناد به آيات واحاديث درمورد مرگ به ويژه سخنان حضرت علي (ع) درنهج البلاغه .

*درنظرمولوي مرگ پايان نيست بلكه مرگ آغازي بر يك راه ناشناخته است.

* هرقشري به مرگ از منظري جداگانه نگريسته است.حكام ، مردم عادي و...

* درانديشه شعرا تا قرون 5و6 به دليل مداح بودن  انديشه جامعي درباره مرگ نيست.

*سنايي سخن وفكرش با قبل ازخود متفاوت است.

* سعدي واكنشي نزديك به واكنش مردم عادي دارد.

* مولانا دگرانديش است .چون 70سال بدون تعلق زيسته مرگ را بدون واهمه استقبال مي كند.

* قرائت نمونه ابياتي ازمثنوي وديوان كبير درموضوع مرگ.

* تحليل بعضي از ابيات وداستان هاي مولانادرباره مرگ و....

*ذكرمنابع مطالب سخنراني (نهج البلاغه – تازيانه هاي سلوك – تاريخ جهانگشا- غزليات شمس – مثنوي – پله پله تاملاقات خدا – سرني و...)