راهنماي تصحيح درس ادبيات فارسي 1 شهيدرضويان
اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان دبيرستان شهيدرضويان |
به نام خدا راهنماي تصحيح درس ادبيات فارسي 1 |
نام آزمون :ادبيات فارسي(1) تاریخ آزمون : /10/90 مدت آزمون :75دقیقه ساعت آزمون : صبح | ||
ردیف |
سوالات |
بارم | ||
الف |
معني شعر و نثر 6 نمره (معني اشعار وعبارات زير را به نثر روان بنويسيد.) |
-- | ||
1 |
همه مردم به دليل مقايسه نادرست گمراه شدند وكمتر كسي است كه اولياي الهي رابشناسدو به مرتبه آنان پي ببرد. |
1 | ||
2 |
وقتي سهراب شيرافكن وشجاع رستم راديد از غرور جواني به هيجان آمد. |
1 | ||
3 |
فورا لعل درخشان را از لباس خود در آورد ودربرابرآن سنگدل كه آب داشت نهاد. |
75/ | ||
4 |
هركس از روي ناداني غيرخدا را انتخاب كرد از آن گزينش نابه جا زيان مي بيند. |
5/ | ||
5 |
تاريخ خواست واراده خداوند بلند مرتبه است. |
5/ | ||
6 |
انسان عاقل (ازقصه ) معني را مي گيرد وكاري به ظاهرداستان ندارد.يا نظاير آن |
5/ | ||
7 |
دختر به دنبال ناله رفت. |
25/ | ||
8 |
مي خواهيم دربين ما داور شوي يا داوري كني . |
25/ | ||
9 |
تمام عمر درفكرزندگي ومشكلات خود بوده اند. |
25/ | ||
10 |
توعهده دار كارمن شو. |
25/ | ||
11 |
علم اندكي را كه درجان من است ازاسارت هوا وهوس وخواهش هاي جسماني رهايي بخش. |
75/ | ||
ب |
معني لغت 2 نمره (معني لغات مشخص شده را بنويسيد.) |
-- | ||
12 |
پستي |
25/ | ||
13 |
ستم وظلم |
25/ | ||
14 |
ابر |
25/ | ||
15 |
قدرت |
25/ | ||
16 |
امان دادن |
25/ | ||
17 |
فراموشي وغفلت |
25/ | ||
18 |
بجنگيم |
25/ | ||
19 |
مهارت داري |
25/ | ||
ج |
خودآزمايي 3نمره |
-- | ||
20 |
پداكردن پدرش(25/) – برداشتن كاووس ازتخت وجايگزين كردن رستم (25/) برداشتن افراسياب وجايگزيني خودش (25/) |
75/ | ||
21 |
استعدادهاي زيادي (ازهنرمندان )شكوفا خواهد شديا نظير اين |
5/ | ||
22 |
قول دادن ، تعهد كردن ونظير آن |
5/ | ||
23 |
مرگش فرارسيد ديگر نيرويي نداشت. |
5/ | ||
24 |
زبان روحوضي بيشتر نثر است ولي تعزيه شعرگونه(25/)– روحوضي مايه فكاهي دارد وسرشار از مطايبه ،طعنه وطنز وانتقاد اجتماعي است درحالي كه تعزيه مصائب امامان شيعه مخصوصا امام حسين( ع) است.(5/) |
75/ | ||
د |
درك مطلب 4نمره |
-- | ||
25 |
بلندي : آسمان – عزت (5/) پستي : زمين – ذلت (5/) |
1 | ||
26 |
ا- تيمور(25/) 2- چنگيز(25/) |
5/ | ||
27 |
الف : هنگام سفر مسافر را از زير قرآن و....(5/) ب: اميدوارم (دلم روشن وشاد است يا نظير اين)(5/) ج: ازصميم قلب(5/) د: آزادي(5/) |
2 | ||
28 |
گردن كشان را ازقدرت بيندازند (ازتخت به زير بكشند) |
5/ | ||
ه |
دانش هاي ادبي 3نمره |
-- | ||
29 |
تراژدي |
25/ | ||
30 |
حماسي – نمايشي – تعليمي – غنايي (هركدام 25/) |
1 | ||
31 |
خاك تشنه: استعاره از خير( 25/). خير كه ازنظر تواضع وفروتني مثل خاك است .(25/) شاعر ابتدا به تشبيه پرداخته سپس به دليل شباهت زياد مشبه را حذف كرده است وفقط مشبه به را ذكر كرده است .(يا مفهومي مشابه)(25/) |
1 | ||
32 |
ب(افسانه اي) |
25/ | ||
33 |
طرز قرارگرفتن قافيه .... – موضوع... – تعدادابيات ...(دومورد هركدام 25/) |
5/ | ||
و |
شعر حفظي 2نمره |
-- | ||
34 |
چاك شده ست آسمان غلغله اي است درجهان |
5/ | ||
35 |
روح خراب ومست شد عقل خمار مي رسد |
5/ | ||
36 |
خيالت - شبروست |
5/ | ||
37 |
گفتم دل رحيمت كي عزم صلح دارد |
5/ | ||
|
پيروز باشيد جمع |
20 |