اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان

اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان

دبیرستان شهيدرضويان

نام رشته: تجربي

نام کلاس :چهارم

                     به نام خدا

نام :

 نام خانوادگی :

نام پدر :

شماره دانش آموزی :

نام آزمون : زبان وادبيات فارسی

تاریخ آزمون :   /10/89

مدت آزمون :75دقیقه

شماره صفحه : 1 از2

نام دبیر: آقای خادم الفقرا ء

 ردیف

                                                                                                        سوالات

بارم

الف

معني ومفهوم6نمره(معني اشعار وجملات زير را به نثر روان بنويسيد.)

--

1

ني حريف هركه از ياري بريد                  پرده هايش پرده هاي ما دريد

 

75/

2

خروشيد كاي پايمردان ديو                    بريده دل از ترس گيهان خديو

 

5/

3

اگر كوه آتش بود بسپرم                      ازاين تنگ خوارست اگر  بگذرم

 

75/

4

مريد از غيرت ارادت خود قصد رجم آن مرد كرد.

75/

5

آن همه ناز وتنعم كه خزان مي فرمود        عاقبت درقدم باد بهار آخرشد

 

1

6

لاله وگل زخمي خميازه اند                   عيش اين گلشن خماري بيش نيست

 

75/

7

به يادخم ابروي گل رخان                    بكش جام دربزم مي خوارها

 

5/

8

زبان دركش اي مرد بسياردان                كه فردا قلم نيست بر بي زبان

 

5/

9

در زي اهل صلاح وشرع وسنت بود كه اين سخن از وي پيداشد.

5/

ب

لغت1نمره (معني لغات مشخص شده را بنويسيد.)

--

10

درون دلت شهربند است راز.   شهد دركام من وتوست شرنگ.    در تيه گمراهي سرگردان شدم .            درلباس خواليگري چالاك به دربار مي روند. 

1

ج

شعر حفظي2نمره ( ابيات زير را كامل كنيد.)

--

11

همه درگاه توجويم همه ............................                               همه توحيد توگويم كه به توحيدسزايي        

5/

12

او را خود التفات نبودي به صيدمن                                      .....................................................................

5/

13

.....................................................................                                 قصه غصه كه دردولت يار آخرشد

5/

14

گفت بايد...... زند هشيارمردم مست را                                 گفت ......... بياراين جا كسي هشيار نيست

5/

د

خود آزمايي 3نمره

--

15

منظوراز«گلگونه مردان خون ايشان است»« فراوان سخن باشد آگنده گوش»« خنده وار بودن گلستان» چيست؟

                                   سوالات

5/1

16

معادل امروزي ( خط جنيد بايد -  بشوريدند ) چيست؟

5/

17

منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟

 (بهاران كه شاباش ريزد سپهر )                    (بگفت از گردن اين وام افكنم زود)

5/

18

منظور از « نيستان » و«ني » در ابيات آغازين مثنوي معنوي چيست؟

5/

ه

آرايه ونكات بلاغي 2نمره

--

19

دو آرايه ادبي در بيت(چون شبنم اوفتاده بدم پيش آفتاب    مهرم به جان رسيدوبه عيوق برشدم) نشان دهيد.

 

5/

20

آرايه شاخص بيت ( آتش عشق است كاندرني فتاد    جوشش عشق است كاندر مي فتاد ) چيست؟

5/

21

آرايه تناسب رادر بيت (غرقه وهميم ورنه اين محيط     از تنك آبي كناري بيش نيست) نشان دهيد .

5/

22

ايهام را دربيت ( پياپي بكش جام وسرگرم باش          بهل گر بگيرند بيكارها ) توضيح دهيد.

 

5/

و

تاريخ ادبيات ودر آمدها 2نمره

--

23

دو ويژگي سبك هندي را بنويسيد.

5/

24

قديمي ترين كتاب فارسي درتصوف از كيست؟ چه نام دارد؟

5/

25

نام يك اثر اروپايي در زمينه ادبيات تعليمي ونام يكي از مقلدان خسرو شيرين نظامي را  بنويسيد.

5/

26

چرا اصطلاح حماسه بيشتر بر شعر اطلاق مي شود؟

5/

ز

درك مطلب 4نمره

--

27

هركه جز ماهي زآبش سير شد      هركه بي روزي است روزش ديرشد

دربيت بالا ماهي استعاره از چيست؟         تركيب « دير شدن روز» دراين جا به چه معناست؟

1

28

 منظور از «ساقي» درعرفان وشعرحافظ چيست؟ 

5/

29

بيت ( اگر درديده مجنون نشيني    به غير از خوبي ليلي نبيني ) چه مفهومي دارد؟

5/

30

در مصرع ( ديناري بده پنهان وخود را وارهان ) به كدام مسئله اجتماعي اشاره شده است؟

5/

31

در ( بگفتا دوري از مه نيست درخور   بگفت آشفته از مه دور بهتر) به چه عقيده عاميانه اي اشاره شده است؟

 

5/

32

منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ (ديشب تاريخ بشريت چنين پشتوانه هايي نداشت وامشب آنان در رهگذارش خفته اند.)

5/

33

منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ ( درنيابد حال پخته هيچ خام)

5/

 

--

                                                           موفق باشيد                                                 جمع                  

20