نمونه سوال زبان وادب فارسي چهارم عمومي
اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان اداره آموزش وپرورش شهرستان دهاقان دبیرستان شهيدرضويان نام رشته: تجربي نام کلاس :چهارم |
به نام خدا نام : نام خانوادگی : نام پدر : شماره دانش آموزی : |
نام آزمون : زبان وادبيات فارسی تاریخ آزمون : /10/89 مدت آزمون :75دقیقه شماره صفحه : 1 از2 نام دبیر: آقای خادم الفقرا ء | ||
ردیف |
سوالات |
بارم | ||
الف |
معني ومفهوم6نمره(معني اشعار وجملات زير را به نثر روان بنويسيد.) |
-- | ||
1 |
ني حريف هركه از ياري بريد پرده هايش پرده هاي ما دريد
|
75/ | ||
2 |
خروشيد كاي پايمردان ديو بريده دل از ترس گيهان خديو
|
5/ | ||
3 |
اگر كوه آتش بود بسپرم ازاين تنگ خوارست اگر بگذرم
|
75/ | ||
4 |
مريد از غيرت ارادت خود قصد رجم آن مرد كرد. |
75/ | ||
5 |
آن همه ناز وتنعم كه خزان مي فرمود عاقبت درقدم باد بهار آخرشد
|
1 | ||
6 |
لاله وگل زخمي خميازه اند عيش اين گلشن خماري بيش نيست
|
75/ | ||
7 |
به يادخم ابروي گل رخان بكش جام دربزم مي خوارها
|
5/ | ||
8 |
زبان دركش اي مرد بسياردان كه فردا قلم نيست بر بي زبان
|
5/ | ||
9 |
در زي اهل صلاح وشرع وسنت بود كه اين سخن از وي پيداشد. |
5/ | ||
ب |
لغت1نمره (معني لغات مشخص شده را بنويسيد.) |
-- | ||
10 |
درون دلت شهربند است راز. شهد دركام من وتوست شرنگ. در تيه گمراهي سرگردان شدم . درلباس خواليگري چالاك به دربار مي روند. |
1 | ||
ج |
شعر حفظي2نمره ( ابيات زير را كامل كنيد.) |
-- | ||
11 |
همه درگاه توجويم همه ............................ همه توحيد توگويم كه به توحيدسزايي |
5/ | ||
12 |
او را خود التفات نبودي به صيدمن ..................................................................... |
5/ | ||
13 |
..................................................................... قصه غصه كه دردولت يار آخرشد |
5/ | ||
14 |
گفت بايد...... زند هشيارمردم مست را گفت ......... بياراين جا كسي هشيار نيست |
5/ | ||
د |
خود آزمايي 3نمره |
-- | ||
15 |
منظوراز«گلگونه مردان خون ايشان است»« فراوان سخن باشد آگنده گوش»« خنده وار بودن گلستان» چيست؟ سوالات |
5/1 | ||
16 |
معادل امروزي ( خط جنيد بايد - بشوريدند ) چيست؟ |
5/ | ||
17 |
منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ (بهاران كه شاباش ريزد سپهر ) (بگفت از گردن اين وام افكنم زود) |
5/ | ||
18 |
منظور از « نيستان » و«ني » در ابيات آغازين مثنوي معنوي چيست؟ |
5/ | ||
ه |
آرايه ونكات بلاغي 2نمره |
-- | ||
19 |
دو آرايه ادبي در بيت(چون شبنم اوفتاده بدم پيش آفتاب مهرم به جان رسيدوبه عيوق برشدم) نشان دهيد.
|
5/ | ||
20 |
آرايه شاخص بيت ( آتش عشق است كاندرني فتاد جوشش عشق است كاندر مي فتاد ) چيست؟ |
5/ | ||
21 |
آرايه تناسب رادر بيت (غرقه وهميم ورنه اين محيط از تنك آبي كناري بيش نيست) نشان دهيد . |
5/ | ||
22 |
ايهام را دربيت ( پياپي بكش جام وسرگرم باش بهل گر بگيرند بيكارها ) توضيح دهيد.
|
5/ | ||
و |
تاريخ ادبيات ودر آمدها 2نمره |
-- | ||
23 |
دو ويژگي سبك هندي را بنويسيد. |
5/ | ||
24 |
قديمي ترين كتاب فارسي درتصوف از كيست؟ چه نام دارد؟ |
5/ | ||
25 |
نام يك اثر اروپايي در زمينه ادبيات تعليمي ونام يكي از مقلدان خسرو شيرين نظامي را بنويسيد. |
5/ | ||
26 |
چرا اصطلاح حماسه بيشتر بر شعر اطلاق مي شود؟ |
5/ | ||
ز |
درك مطلب 4نمره |
-- | ||
27 |
هركه جز ماهي زآبش سير شد هركه بي روزي است روزش ديرشد دربيت بالا ماهي استعاره از چيست؟ تركيب « دير شدن روز» دراين جا به چه معناست؟ |
1 | ||
28 |
منظور از «ساقي» درعرفان وشعرحافظ چيست؟ |
5/ | ||
29 |
بيت ( اگر درديده مجنون نشيني به غير از خوبي ليلي نبيني ) چه مفهومي دارد؟ |
5/ | ||
30 |
در مصرع ( ديناري بده پنهان وخود را وارهان ) به كدام مسئله اجتماعي اشاره شده است؟ |
5/ | ||
31 |
در ( بگفتا دوري از مه نيست درخور بگفت آشفته از مه دور بهتر) به چه عقيده عاميانه اي اشاره شده است؟
|
5/ | ||
32 |
منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ (ديشب تاريخ بشريت چنين پشتوانه هايي نداشت وامشب آنان در رهگذارش خفته اند.) |
5/ | ||
33 |
منظور از قسمت هاي مشخص شده چيست؟ ( درنيابد حال پخته هيچ خام) |
5/
| ||
-- |
موفق باشيد جمع |
20 |