كلياتي درباره حماسه پردازي
1)شعر تمثیلی، 2) شعر غنایی، 3) شعر حماسی
در شعر تمثیلی مقصود نمایش زندگی و مظاهر مختلف آن است. وسیله تجسم وقایع
در شعر غنایی با عواطف، روحیات
حماسه نوعی شعر وصفی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی ها و افتخارات و بزرگی های قومی یا فردی باشد به نحوی که شامل مظاهر مختلف زندگی می گردد (نماینده عقاید ؛آرمان وتمدن)
انواع منظومه های حماسی
منظومه های حماسی طبیعی و ملی
ایلیاد و ادیسه هومر، رامایانا و مهابهارات هندوان، یشتها، ایاتکارزریران، شاهنامه فردوسی، بهمن نامه حکیم ایرانشاه ،گرشاسپنامه اسدي طوسي، برزونامه، جهانگیرنامه (سر و کار شاعر با داستان های پهلوانی مدون است.)
منظومه های حماسی مصنوع
(سر و کار شاعر با داستان های پهلوانی مدون نيست.)شاعر خود ابداع می کند
1.حماسه های اساطیری پهلوانی: متعلق به ایام پیش از تاریخ و یا مواضيع مهم فلسفی مذهبی است رامایانا،مهابهارات کتاب مقدس بنی اسرائیل ، ایاتکارزریران، شاهنامه
منظومه های حماسی تاریخی: گاهنامه ها( انیوس)، کمدی الهی، انه ایدويرژیل، ظفرنامه حمدالله مستوفی، شهنشاهنامه صبا
منظومه های دینی: خاوران نامه ابن حسام، حمله حیدری باذل، حمله راجی، خداوندنامه صبا، اردیبهشت نامه سروش
خصائص منظومه های حماسی
1. مدتها بعد از حوادث به وجود می آیند.
2. منظومه ی حماسی پهلوانی دینی تنها در صورتی به وجود می آیند و کمال می پذیرند که به ایام و لحظات خاصی از حیات ملی یک قوم منوط باشند.
3. یک موضوع تاریخی به شدت با اساطیر و داستان ها و افسانه ها آمیخته شود.
4. ابهام زمان و مکان
غنا مقدم بر حماسه است و حماسه از غنا منبعث شده است و شعر تمثیلی بعد از حماسه به وجود آمده است.
کهن ترین اثر منظوم قوم ایرانی «گاثاها»» است که سرودهای مذهبی است.
حمس و حماسه: شدت در کار، سخت و درشت، خشونت، حماسه بر شجاعت هم اطلاق می شده است. حماسه در عربی بیشتر رجز است.
پنج نسک اوستا: وندیداد، یسنا، یشتها، خرده اوستا، ویسپرد
مهمترین بخش اوستا از باب تدوین و حفظ روایات ملی ـ مذهبی یشتهاست.
روایات ملی و داستان های حماسی در ادبیات پهلوی:
یادگار زریر (ایاتکارزریران)، داستان بهرام چوبین، کارنامه اردشیر بابکان، کارنامک ارتخشیر پاپکان،داستان رستم و اسفندیار، داستان پیران ویسه، کتاب سکسيکین(سگزيين)، کتاب پیکار، آیین نامه، خدای نامه
دنیکرت (زندآکاسیه) مجموعه بزرگی از اطلاعات ديني ،عادات، عقاید روایات تاریخ و ادب مزديسناست . بندهشن، داستان دینيک، ارداویرافنامه، مینوی خرد، زات سپرم، ائوگمدئچا، زند بهمن يشت، شایست نشایست، گاهنامه، کتاب الصور
خونای نامک (خدای نامه) خوتای (در پهلوی) شاه خدا: شاه، صاحب، رئیس
روایات مکتوب مأخذ شاهنامه:
اخبار اسکندر، قصه ویس و رامین، عهد اردشیر، شیرین و خرین، پیروزنامه، اخبار بهمن، بختیارنامه
شاهنامه های منثور
شاهنامه ابوالمؤید بلخی: شاعر عهد سامانی در تاریخ و داستان های ایران قدیم پهلوانان، شاهان
شاهنامه ابوعلی بلخی: ابوعلی محمدبن احمد بلخی
شاهنامه ابومنصور محمدبن عبدالرزاق سپهسالار خراسان
کاثه ها مقدم بر قسمت های دیگر اوستاست و جنبه غنایی دارد يشت هانیز قسمت های حماسی دارد مهمترین آن مهر پشت (مهر فرشته روشنی و جنگ)،زامیاد پشت (ایزد زمین)
حماسه در ادبیات پهلوی
ایاتکار زریران (زریر برادر گشتاسب) یک منظومه دوره اشکانی است که در عهد ساسانی تغییراتی یافته (موضوع منظومه جنگ میان ایران و توران برسرآیین زرتشت
کارنامه اردشیر بابکان از داستان های منثور حماسی داستانی است از اردشیر بابکان و کیفیت رسیدن وی به پادشاهی ایران. این کتاب مأخذ فصل بزرگی از شاهنامه ابومنصوری بوده است.
نهضت شعوبیه
مهمترین ادوار تاریخ ایران برای نظم داستان های حماسی قرن چهارم و پنجم و اول قرن ششم بوده است. از قرن 6 به بهد براثر دو عامل نفوذ اسلام، انحطاط فکرملي و تعصب نژادی افکار حماسی از بین رفت و حماسه های مذهبی تاریخی به وجود آمد. به دلایل:
1. تکامل افکار و اسالیب ادبی
2. نهضت شعوبی گری در قرون قبلی
3. آشوب و غوغای ترکان ناامنی (خونریزی باعث فراموشی سابقه شد)
4. با نفوذ اعراب و ترکان اختلاط نژادی به وجود آمد و مفاخره به نژاد و وطن از بین رفت.
5. در قرون قبل بیشتر داستان های پهلوانی به نظم درآمد.
6. با نفوذ اسلام قهرمانان دینی جای پهلوانان ملی را گرفتند.
7. شاهان ترک شعر را وسیله تبلیغ مجد و عظمت خود یافته و شعرا را وادار به سرودن قصاید و مثنوی در مدح خود کردند.
حماسه های ملی
1. شاهنامه مسعودی مروزی: به بحر هزج مسدس محذوف( مفاعلین مفاعیلن فعولن) در اوایل قرن 4
2. گشتاسب نامه دقیقی
3. شاهنامه فردوسی (متولد 329 در 40 یا 41 سالگی شروع به نظم کرد/371-370 سال/ 2-401 اتمام سي و یک سال فردوسی ابتدا بیژن و گرازان و بیژن و منیژه را سروده
اختلاف مذهب ، عزل ابوالعباس فضل بن احمد اسفر اينی، اظهار محبت شدید فردوسی به ایران قدیم و پادشاهان عجم و ناسزاگویی به ترکان
نخستین ترجمه بزرگ شاهنامه ترجمه البنداری به عربی است، ترجمه علی افندی به شعر ترکی، خصائص فنی شاهنامه
1. تکرار و تقلید، 2. متناقضات، 3. وصف، 4. جنگ و لشکرکشی، 5. پهلوانان، 6. شاهان و شاهزادگان، 7. انتقام، 8. خوارق عادات، 9. زمان و مکان، 10. زن، 11. عشق، 12. جادو و جاودان، 13. پیشگویی، 14. ملل و اقوام، 15. تقسیمات شاهنامه، 16. مطالب و پیوند آنها، 17. اضافات و مبدعات.
4. گرشاسپ نامه: دومین اثر بزرگ حماسی بعد از شاهنامه فردوسی است از اسدی طوسی قرن پنجم در بحر متقارب مثمن مقصور داستان گرشاسپ پهلوان بزرگ سیستان جد اعلای رستم
جمشید ازدواج
با دختر کورنگ شاه در سیستان
تور شیدسپ شاه طورگ شم اثرط گرشاسپ نريمان سام
بهمن نامه قرن 5 و اوایل 6 ایرانشاه بن ابی الخیر یا (به احتمال ضعیف حکیم آذری)
5. فرازمرزنامه
6. كوش نامه قرن 5 (حکیم آذری) یا ایرانشاه بن ابی الخیر
7. بانوگشسپ نامه (دختر رستم همسر گیو) گیو پسر گودرز کشوادگان است و فرزند گیو بیژن است. (گشواد- گودرز – گيو – بيژن )
8. برزونامه از عطایی رازی (برزو پسر سهراب)
9. شهریارنامه عثمان مختاری (شهریار پسر برزو)
10. آذر برزین نامه (آذربرزین پسر فرامرز)
11. بیژن نامه
12. لهراسب نامه
13. سوسن نامه
14. داستان کک کوهزاد
15. داستان شبرنگ
16. داستان جمشید
17. جهانگیرنامه (پسر رستم، قاسم مادح)
18. سام نامه خواجوی کرمانی
حماسه های تاریخی
اسکندرنامه ها
اسکندرنامه نظامی گنجوی (شرفنامه و اقبال نامه)، (آئینه اسکندری) اسکندرنامه امیرخسرو دهلوی، خردنامه اسکندری جامی ،اسکندرنامه بدرالدین عبدالسلام هندی (قصه ذوالقرنین)
شاهنشاه نامه پاییزی از محمد پاییزی نسوی در شرح فتوحات علاء الدین محمد- ظفرنامه حمدا... مستوفی، شهنشاه تبریزی احمد تبریزی، كرت نامه ربیعی از ربیعی پوشنگی، سام نامه سیفی سیف الدین هروی، بهمن نامه آذری آذری طوسی، تمرنامه هاتفی، شاهنامه هاتفی، شاهرخ نامه قاسمی گنابادی، شهنامه قاسمی، جنگنامه کشم قدری- جرون نامه، شهنشاه نامه صبا، شاه جهان نامه کلیم کاشانی.
حماسه های دینی
خاوران نامه: ابن حسام خوسفی، صاحبقران نامه (در ذکر داستان حمزه)، حمله حیدری محمد رفيع خان باذل که ابوطالب اصفهانی آن را کامل کرد. مختارنامه عبدالرزاق بیک دنبلي، شاهنامه حیرتی، غزونامه اسیری، حمله راجی از بمانعلی راجی ،خداوندنامه صبای کاشانی، اردیبهشت نامه سروش اصفهانی، دلگشا نامه غلامعلی آزاد بلگرامی، جنگنامه آتشی
پیشد ادیان: دسته ای از پادشاهان که میان دوره کیومرث و کیقباد بوده اند از ریشه اوستایی پر ذات
پر: پیش + ذات (اسمی در معنی: آیین و قانون داد: پهلوی، دات) و در صورت مفعولی یعنی خلق شده، مخلوق از مصدر دا: خلق کردن
پیش از آیین، نخستین کسی که آیین آورد و نخستین مخلوق/ نخستین کسانی که آیین پادشاهی را معمول داشتند (دات ای خوتاییه)
در روایات مذهبی مزديسنا تاریخ بشر 3 دوره است: 1. پر ذات، 2. پئوئیریوتکئش (نخستین آموزندگان كيش و نخستین دین داران)، 3. نبانزدیشت: مردم دوره های نزدیک ،نیاکان نزدیک
پیشداد ترجمه پهلوی پرذات اسم هوشنگ بوده و سپس لقب او شده و سرانجام به عنوان دسته اي از پهلوانان اوستایی سلسله شاهان داستانی ایران.
کیومرث: نخستین شاهان جهان بر طبق شاهنامه (نخستین فرد بشر) هوشنگ اولین فرمانروایی ایرانشهر بر طبق مآخذ پهلوی
در روایات مذهبی کیومرث نخستین فرد بشر است که بعد از او مشيک و مشیانگ آمده اند (گیه مرت)
مرت: از مصدر مر: مردن در فرس قدیم مرتی معادل کلمه مرت یعنی مرتوم پهلوی و مرد فارسی است مرت در گذشتني ، فانی کیومرث: حیات فانی
کیانیان از کیقباد آغاز می شود
کیقباد پس از گرشاسب با لقب كوي در پهلوی کواده (بچه سرراهی) بعد از قباد، کاووس
فر: در اوستا خورن در پهلوی خره در فارسی فر و فره، خره از اوستایی خورت و فر از پارسی فرن شكوه و جلال، حقیقتی الهی و کیفیتی معنوی که افرادرا به شکوه و جلال و پادشاهی و تقدس می رساند.
مهمترین قسمت های شاهنامه مربوط به دوره کیان است و دو پادشاه کاووس و کیخسرو (مهمترین دروه پهلوانی و عهد زورآزمایی خاندان گرشاسب و گودرز است.)
از سیاوش دو پسر باقی ماند کیخسرو از فرنگیس دختر افراسیاب و فرود از جریره دختران پیران ويسه
سیاورشن دارنده اسب نر سیاه (اسب او شبرنگ بهزاد نام دارد)
لهر اسب 2 پسردارد: زریر و گشتاسب (ویشتاسب: صاحب اسب رمنده )
طبق اوستا جاماسب شوهر پورو چیست (پوئوروشسب)دختر زردشت، برادرجاماسب
فرش اوشتر پدر هووی زن زردشت
آغاز دوره تاریخی
بهمن، همای، داراب (فرزندهای چهرزاد و بهمن)، دارا