«ارزشیابی فرآیندی است که طی آن میزان دانش فراگیردرحیطه های مختلف،سنجیده واندازه گیری

 می شود.بدیهی است این اندازه گیری به وسایلی نیازدارد،تانقاط قوت وضعف این فرآیندرا بشناسد وبشناساند.به همین دلیل ،وسایل اندازه گیری یا به تعبیر مناسب تر«آزمون ها» نه تنها آزمون شونده بلکه کیفیت جریان آموزش رانیزارزیابی می کنند.»

     گروه زبان وادبیات فارسی متوسطه شهرستان دهاقان،پس ازارزیابی نمونه سؤالات همکاران براساس فرم ارزشیابی سؤالات امتحانی،تعدادی ازمواردونکات مربوط به شیوه وکیفیت طرح سؤال راباتوجه به نمونه های ارزیابی شده جمع آوری نموده وبه اطلاع همکاران مي رساند.

  تعدادی از این موارد به شرح زیر است:

1-   لزوم درج مشخصات کامل امتحان درسربرگ امتحانی به ویژه مدت پاسخگویی، مشخص نمودن تعدادصفحات امتحانی ونام طراح سؤال درستون مشخصات.

2-    دقت درکیفیت تایپ سؤالات ،پرهیز ازاشتباهات تایپیو فاصله های نامطلوب بین سؤالات،لزوم جدانمودن سؤالات با خط چین یاخط ممتد ازیکدیگر، استفاده از   برخی قلم های مناسب تایپ:  nazanin-zar-mitra و. . . .

3- درج بارم هرسؤال درقسمت چپ(ونه درجلوی سؤال) ومشخص نمودن ریزبارم هرسؤال درپاسخنامه.

4- تنظیم وقت امتحان باتوجه به انواع سؤالات؛(انشایی،کوتاه پاسخ،گزینه ای و....

به عنوان نمونه 90 دقیقه وقت برای27 سؤال که اکثراًکوتاه پاسخ هستند دورازانتظار است اين امرعلاوه براتلاف وقت باعث بر هم خوردن نظم وآرامش جلسه امتحان می گردد.همچنین تعداد سوالات طرح شده نیزنباید به قدری زیاد باشد که موجب خستگی آزمون شونده گردد.

5- بازبینی دقیق سؤالات واجتناب ازغلط املایی که بعضاًدرتایپ سؤال به وجود می آید.به ویژه دراملای همزه،محل قرارگرفتن تشدید کلمه،مد«ا»،جدانویسی تکواژهایی که اصل برجدانویسی آنهاست نظیر مینویسیم،ترا..(می نویسیم،تورا)

6-تنظیم سؤال به گونه ای که تنها یک هدف آموزشی را ارزیابی کند؛                                                         دقت شود درطرح سؤالاتی که بیش ازیک جزء دارند قسمت های مختلف سؤال باحروف الفبا یا اعداد ازهم تفکیک ومتمایز گردد.

7- استفاده از جملات کوتاه و روان وپرهیز ازکژتابی وابهام درطرح سؤال

مثال: برای علائم نگارشی زیر دوجمله مثال بزنید.  (کژتابی در سوال)

8-توزیع نمرات آزمون به گونه ای که همه ی بخش ها ومطالب کتاب را ارزیابی کند؛همچنین دقت شود که جواب هرسؤال بانمره ی اختصاص داده شده متناسب باشد.

9-تناسب بین انواع سؤال واهداف آموزشی موردنظر؛                                                                                                      سؤالات توضیحی برای اهداف آموزشی طراحی شود که تنها با این سوالات قابل ارزیابی است .به عبارت دیگر طراحی آسان این سؤالات نباید مارا به طرح تنها یک نوع سؤال محدود کند  .                                                                                                                                               10 -طرح سؤال درحیطه های مختلف آموزشی ؛ طرح سؤال به یک یا چند حیطه ی نخستین محدود نشود.برای بالا بردن کیفیت ودقت آزمون ،در حیطه های تجزیه وتحلیل ،ترکیب وقضاوت نیز سوالاتی طراحی وتنظیم گردد .

(افعال مربوط به هرحیطه درجدولی برروی سایت اختصاصی گروه زبان وادبیات فارسی شهرستان مندرج است که دراین جا ازذکر آنها خوداری می کنیم.)

11-رعایت روایی ظاهری ومحتوایی سؤالات:

همانگونه که مؤلفین کتب زبان فارسی در مقدمه ی این کتاب ها یادآوری نموده اند، زبان فارسی توصیف وبررسی قواعد زبان معیار امروزی است نه شعر ونه نثر گذشته .به همین دلیل درطرح سؤالات زبان فارسی به هیچ وجه  نباید نمونه های شعری استفاده کرد.

از جملات زبان فارسی معیار البته با بار معنایی مثبت استفاده کنیم .   و...