نمونه سوال زبان فارسي1 پيش دانشگاهي
بسمه تعالي
نام ونام خانوادگي : نام پدر: رشته : |
مركز پيش دانشگاهي نمونه دولتي سلامتيان اداره آموزش وپرورش ناحيه پنج اصفهان |
تاريخ آزمون : مدت آزمون : نام دبير: | ||||
رديف |
اللهم صل علي محمد وآل محمد |
بارم | ||||
|
الف: خودآزمايي (8 نمره) |
| ||||
1 |
در بيت «ني حديث راه پرخون مي كند قصه هاي عشق مجنون مي كند» منظور از «راه پرخون» چيست؟ |
5/0 | ||||
2 |
مفهوم كنايي مصراع «سپرديد دلها به گفتار اوي » چيست ؟ |
5/0 | ||||
3 |
غنا در لغت به معني .................................. است ومعادل اروپايي آن ............................ است . |
5/0 | ||||
4 |
در مقايسه متن زير با نوشته هاي امروزي دو تفاوت در جمله بندي را مشخص كنيد. «سياهي ديدم مغلول ومسلسل بر درخيمه افكنده اندر آفتاب» |
5/0 | ||||
5 |
در مصراع دوم بيت زير اعتقاد به چه مطلبي مطرح شده است؟ «سياوش بدو گفت انده مدار كزين سان بود گردش روزگار» |
5/0 | ||||
6 |
در بيت «بگفت آسوده شو كاين كار خام است بگفت آسودگي بر من حرام است » منظور از «خام بودن كار» چيست؟ |
5/0 | ||||
7 |
در بيت «گفتن ببينمش مگرم درد اشتياق ساكن شود بديدم ومشتاق تر شدم » نقش دستوري «ش» در (ببينمش ) و«م) در (مگرم) چيست ؟ |
5/0 | ||||
8 |
در بيت «گوشم به راه تا كه خبر مي دهد ز دوست صاحب خبر بيامد ومن بي خبر شدم» منظور از «صاحب نظر» كيست؟ |
5/0 | ||||
9 |
طنز موجود در بيت زير را توضيح دهيد: «ساقيا لطف نمودي قدحت پر مي باد كه به تدبير تو تشويش خمار آخر شد » |
5/0 | ||||
10 |
در مصراع «لاله وگل زخمي خميازه اند» منظور از (خميازه ي گل » چيست؟ |
5/0 | ||||
11 |
در بيت «تو مو بيني ومجنون پيچش مو تو ابرو او اشارت هاي ابرو» چه نگرش هايي در مقابل هم قرار گرفته اند؟
|
5/0 | ||||
12 |
مصراع «نشايد بريدن نينداخته» معادل كدام ضرب المثل است؟
|
5/0 | ||||
13 |
در عبارت «اين اندوه وحشي وسياهي پر بيم بر سراپرده سوختگان هم حكومت داشت » معاني ايهامي «سوختگان» را بنويسيد . |
5/0 | ||||
14 |
در عبارت «جد وجهدي عظيم داشت ورياضتي وكرامتي عجيب» فعل با چه قرينه اي حذف شده است؟ كرامت به چه معناست؟ |
5/0 | ||||
15 |
در بيت «گفت آگه نيستي كز سر در افتادت كلاه گفت در سر عقل بايد بي كلاهي عار نيست» «كلاه از سرافتاده » چه مفاهيمي دارد؟
|
5/0 | ||||
16 |
دو آرايه ادبي در بيت مقابل نشان دهيد : «مكن پيش ديوار غيبت كسي بود كز پسش گوش دارد كسي»
|
5/0 |
|
ب: معني اشعار وعبارات زير را به نثر روان امروزي بنويسيد ( 4 نمره) |
|
17 |
وزين دختر شاه هاماوران پر انديشه گشتي به ديگر كران
|
5/0 |
18 |
مرا به ملك تو حاجتي نيست اين غلام را در كار من كن
|
5/0 |
19 |
از تو مي خواهم كه آتش نخوت به خرمن اعمال در نيندازي
|
5/0 |
20 |
در زي اهل صلاح وشرع وسنت بود كه اين سخن از وي پيدا شد
|
5/0 |
21 |
محرم اين هوش جز بي هوش نيست مر زبان را مشتري جز گوش نيست
|
5/0 |
22 |
غرقه وهميم ورنه اين محيط از تنك آبي كناري بيش نيست
|
5/0 |
23 |
درد پرده ي غنچه اين محيط هزار آورد نغز گفتارها
|
5/0 |
|
پ: تاريخ ادبيات وسبك شناسي ( 2 نمره) |
|
24 |
مبتكر فن مناظره .............................. است واستادانه ترين نمونه هاي مناظره معاصر در شعر ..................... ديده مي شود . |
5/0 |
25 |
دو ويژگي سبك هندي را بنويسيد.
|
5/0 |
26 |
كتاب هاي (كمدي الهي) و(اوبمسلم نامه ) از چه كساني است ؟
|
5/0 |
27 |
در قرن پنجم ............................... در شعر فرخي كمال مي يابد. فرخي يزدي در زمينه ........................ از شعر غنايي مشهور است .
|
5/0 |
|
ت: حفظ شعر – ابيات زير را كامل كنيد ؟(1 نمره) |
|
28 |
نتوان وصف تو گفتن كه تو در .............................. نگنجي نتوان شبه تو گفتن كه تو در ............... نيايي گفــت ديناري بده پنهان وخود را وارهان گفت:..............................................................................
|
5/0 |